Een veilige en sociale omgeving is één van de belangrijkste voorwaarden voor de leerlingen en de teamleden om goed te kunnen functioneren.
De coaching
Tijdens de begeleiding van KanjerKraan zal het vooral gaan om de inzet van en het toepassen door de leerkracht. Hij/zij is het belangrijkste instrument hierbij. Het professionele handelen van de leerkracht is dan ook van essentieel belang. Mensen die met mensen werken hebben inzicht nodig in wie zij zelf zijn. Tijdens de bijeenkomsten zullen de leerkrachten op zoek gaan naar bronnen en drijfveren in henzelf en leren zij die te gebruiken als voedingsbodem voor persoonlijke groei en professionele ontwikkeling. Uiteindelijk hebben zij geleerd het eigene van henzelf te integreren met het vakmanschap en dit te gebruiken als bron in het werk en leven. In het werk zijn zij zelf het belangrijkste instrument dat zij tot hun beschikking hebben. Het is dan ook belangrijk om te leren ten volle gebruik te maken van alle talenten.
Leren betekent doen; is niet alleen theorie. Leren is een sociaal gebeuren. Anders wordt het een trucje. Daarom zullen ook intervisie, collegiale consultatie en coaching aan de orde zijn bij de begeleiding door KanjerKraan. Tevens zullen er samen met de leerkrachten vaardigheden geoefend worden, die de leerkrachten later aan de kinderen zullen gaan leren.
Observaties van lessen sociaal emotionele ontwikkeling door een medewerker van KanjerKraan zullen eveneens plaatsvinden in het kader van leren is doen. Wetenschappelijk is bewezen dat theorie snel verdwijnt; door te doen maak je je dingen eigen (incorpereren).
Het programma
Verdeeld over 2 schooljaren werken we 9 thema’s uit. De thema’s bevatten de volgende onderdelen: stevig staan/ je voorstellen, complimenten geven en ontvangen, gevoelens(emoties), het “nee” leren zeggen/ aangeven van grenzen, communicatie en samenwerken, het geven en ontvangen van feedback, reflectie en eigenwaarde.
Per thema stellen we lespakketten en bronnenboeken samen. Ook maken we gebruik van verschillende bestaande bronnenboeken en methodieken.